Tuesday, November 1, 2011

Siti Nurhaliza

Pabila jam dah menunjukkan pukul 5.05 petang, aku sepatutnya dah mula berkemas kemas nak balik rumah dari tempat kerja. Dekat dekat hujung tahun ni, asal petang je hujan. Asal petang je dah gelap. Hujan lebat gila gila pulak tu. Dengan anginnya yang kuat lagi. Bahaya betul kalau bawak kereta laju laju. Nak nak kalau bawak kereta Nissan Skyline. Bahaya bahaya~

Aku berulang ke tempat kerja dengan menaiki kereta. Seperti biasa hari ni aku akan pulang dengan bertemankan hujan yang lebat dan jalan yang sesak nak mampos waktu waktu macam ni. Keadaan cuaca sangat tidak mengizinkan. Langit pula gelap. Aku selalunya akan memandu di lorong yang paling kiri sekali. Berhemah kan aku?

Tengah tengah memandu tu, tiba tiba ada sebuah motosikal harley-davidson warna hitam tengah berhenti di lorong kecemasan sambil lampu hazard dia dinyalakan.  Penunggang motosikal tu awek beb. Tengok nombor plate, KCT 1. Hurm macam pernah tengok. Stylo wei kalau dah awek yang bawak Harley. Dia memakai jaket kulit hitam dan seluar jeans kelabu. Aku nampak dia tengah cakap telepon dengan keadaan basah kuyup. Tengah call nak mintak bantuan kot. Hujan masih lagi tidak berhenti tapi dah tak selebat macam tadi. Renyai renyai je. 

Sebagai rakyat Malaysia yang typical di atas jalan raya, adalah perkara wajib untuk aku meperlahankan kereta dan meninjau apa yang sedang berlaku tanpa memasang sebarang niat pun ingin membantu. 

Sebaik saja kereta aku berada betul betul di tepi motornya, tiba tiba awek tu terus tahan kereta aku. Terkejut aku. Ni mesti sebab aku bawak slow sangat ni. Aduh, tak pasal pasal kena tolong orang tengah tengah hujan ni. Aku pun bagi signal ke kiri dan terus parking dekat lorong kecemasan depan motor dia. Aku turun kereta dan pergi kat motor dia. Awek tadi menghampiri aku.

OOMMAAAIIIIGGOOOODDD!!!! Siti Nurhaliza Bt Tarudin kot!!!!!! Berdegup degup jantung aku tetiba.

Siti : Encik, mintak maaf. Motor saya rosak la. Tetiba je mati. Saya tak taw la wat camne. Encik boleh tolong tengok tengokkan tak?
Aku : Oooo. Ye ke? Alahai saya pun tak pandai sangat la bab bab motor ni. Tapi biar la saya tengok tengok dulu la ye Dato'.

Siti : Eh tak payah la ber dato' dato' dengan Siti. Just call me simply Siti. 
Aku : Oooo, baik la Siti. Hehehehe. (tersengih dengan gedik)
Siti : Siti da call dah suami Siti (dato' K letew), tapi dia ada meeting. Tak dapat nak tolong. Siti pulak baru balik show dekat OU tadi.
Aku : Ooooo.

Sayur la aku ni. Asik oooo je dari tadi. Mungkin aku gabra kot. Mana taknya, Siti kot. Penyanyi paling popular di Malaysia suatu ketika dulu. Lagi hebat dari Najwa Latiff.

Aku check minyak dia, ada. Check bateri dia, sume lampu menyala. Aku tengok butang untuk adjust minyak masuk ke enjin, ler, dia kasi tutup. Memang la motor mati. Petrol tak masuk ke enjin. Aku pun adjust bukak balik. Pastu aku try start.

Vrooomm vroommm!!!! Berderum bunyi ekzos motor Harley tu. Siti tadi terlompat lompat girang. Aku hanya mampu tersengih.

Siti : Encik...
Aku : Ooo, Jojo. Nama saya Jojo.
Siti : Terima kasih Encik Jojo. Nasib baik la awak ada. Kalau tak, tak tahu la camne Siti nak balik rumah malam ni. 
Aku : Hahaha (gelak berpura pura). Takde pape la Siti. Minyak tu tak bukak. Sebab tu la motor mati.
Siti : Eh tapi nasib baik la awak ada. Susah la nak mintak tolong time time hujan camni.
Aku : Kalo bukan Siti tadi pun saya takde maknanya nak berhenti. Hahaha.

Aku cuba bejenaka. Setelah selesai, Siti pun bersalaman dan berterima kasih kat aku. Dia ajak datang rumah, tapi of course la aku takkan datang. Segan kot. Dah la aku ni selekeh. Malu ah nak ngadap Dato' K. Kami bertukar tukar nombor plate telefon. Dia cakap, dia terhutang budi ngan aku. Nanti raya dia ajak datang umah. Oh Yeah!

Aku pun balik rumah dengan hati yang gumbira.

Motornya (Source:Google)
Kalau tetiba ada lagu berjudul "pertolongan di tengah hujan" dari Dato' Siti keluar kat radio, aku tak taw!!. Hehehehe.

No comments: