Thursday, December 16, 2010

misteri tasik kunang meranti part 9

Aku menikmati keindahan suasana di Kampung Jelaga Hijau yang sangat nyaman. Petang yang sebegini sempurna bertemankan bunyi-bunyi burung berkicauan serta angin yang sepoi-sepoi bahasa tidak pernah aku nikmati seumur hidup aku. Aku baring di bangku di tepi rumah Fergon sambil memandang ke dahan pokok yang menghijau. Aku amat amat terpesona sekali dengan tumbuhan di sini.

"Rizal", tiba-tiba datang suara tua dari belakang tempat aku baring. Aku bangkit lalu menoleh ke belakang.
"Oh, pak cik tua, eh, pak cik Fergon. What's up?", balas spontanku.
"Aku baru saja pulang dari kediaman Isabela, rakan baikku.", Fergon memulakan perbualan. Aku hanya mengangguk menumpukan perhatian kepadanya.
"Sedang aku berbual dengan rakanku itu, tiba-tiba muncul seorang lagi anak adam sepertimu.", ujar Fergon lagi.

Aku tersentak dengan kenyataan Fergon itu. Dalam fikiranku hanya memikirkan, Sofia, Hanif, Botak dan Farah saja. Mungkin salah seorang dari mereka.

"Siape je pak cik? Lelaki ke perempuan? Rambut panjang ke botak?", bertubi-tubi soalanku diajukan kepada Fergon.
"Kelihatannya anak adam itu seperti kecil sedikit susuk tubuhnya dari kamu. Bahunya lebih halus dan rambutnya lebih panjang sehingga ke pinggang. Ada dua bonjolan besar di dadanya.", terang Fergon.
"Sofia!", teriakku. Aku pasti itu adalah Sofia. Susuk tubuh yg lebih kecil dan rambut panjang. Farah berambut pendek ala-ala penyanyi Rihanna dan tubuh Botak dan Hanif tegap-tegap sepertiku. Memang itu adalah Sofia!
"Dia ada kat mana je sekarang pak cik?", soalku pula.
"Di kediaman Isabela. Kamu kenal siapa anak adam itu?", soal Fergon pula.
"Kenal sangat pak cik. Kami sebenarnya berlima. Saya dan empat orang rakan saya telah berpecah sejak pasukan helang datang tempoh hari. Dia selamat tak pak cik?", aku begitu risau dengan keselamatan Sofia.
"Iya, dia selamat. Usahlah kau khuatir.", ujar Fergon.

Aku mengangguk kegembiraan. Ternyata rakanku itu masih lagi selamat setelah kami terpisah pada malam yang dasyat itu.


bersambung...

No comments: