Wednesday, October 26, 2011

Tempat Orang pt. 2

"Hello", orang putih itu tadi sambil tersenyum lalu menghulurkan tangan kanannya.

Fazura tergamam. Jantungnya berdegup pantas. Orang yang tidak dikenali tiba tiba menyapanya. Sudah la tidak berapa fasih dalam berbahasa Inggeris.

"Errrr hello", jawab Fazura kekok. Dahinya berkerut. Menggelabah habis. Tangan yang dihulurkan orang putih itu tadi tidak di sambut.


"So you are new in here?", soal orang putih itu lagi mesra.

"Mampos! Apa benda pulak la yang mat saleh ni cakap. Tadi hello tu boleh la aku paham sikit sikit. Ni pe bende 'nu nu hey' plak ni? Menatang ape dia cakap ni?", Fazura bermonolog sendirian. Dia tidak pandai dalam berbahasa Inggeris. Dulu di sekolah selalu tidur dalam kelas Mdm. Kavita. Sekarang kan dah ternganga.

"Well i believe you just moved in, yes?" soal orang putih itu lagi.

Kali ini Fazura betul betul pening. Dia terus mengangguk anggukkan kepalanya sambil tersengih lalu bergegas masuk kedalam rumah. Orang putih itu terpinga pinga melihat gelagat Fazura.

Dam! Pintu rumahnya di hempas sekuat kuat hati. Fazura sangat kelam kabut. Takut bercampur malu menyelubungi dirinya. Macam kena kejar dek hantu. Dia mengintai dari cermin tepi pintu. Orang putih itu tadi beredar.

Fazura mengembus nafas lega.

Dia kembali ke ruang tamu. Kelihatan Rosli terbongkang tidur nyenyak di atas lantai. Letih betul dia. Fazura berjalan ke arah Rosli. Rumah kelihatan berselerak dengan  tiga buah beg yang besar berisi pakaian mereka berdua.

Tiba tiba telefon bimbit blackberrynya berdering. Mesej dari ibunya masuk.

"Kakak, da slmt smpi ke? Cmne kat sane? Ok ke? Mama ada benda penting nak gtaw ni. Nnti dpt msg ni reply ye kak"

bersambung...

No comments: