Friday, October 28, 2011

Tempat Orang pt. 4

Rosli berjalan sendirian menuju ke tempat kerjannya. Seawal jam 6 pagi lagi dia sudah bersiap siap ke tempat kerja barunya. Sudah seminggu mereka suami isteri berhijrah di Birmingham. Pejabat barunya sekarang terletak tidak jauh dari kawasan kediamannya. Kira kira 2km saja. Jadi dia hanya berjalan kaki. Jam sudah pun menunjukkan tepat jam 8.00 pagi. Semangat baru di tempat baru beserta pangkat baru. Keadaan hidup Rosli betul betul selesa sekarang walaupun terpaksa berkorban meninggalkan keluarga di kampung. Tetapi ini semua demi keluarganya juga. Dia ingin mengubah nasib keluarganya. Dia mahu lihat anak anaknya senang di masa hadapan.

************

Lain pula kisah Fazura di rumah. Memandangkan dia hanya mengikut suami berpindah di negara orang, Fazura sekarang kebuntuan tidak tahu hendak melakukan apa di rumah. Dia bosan. Rosli hanya mahu dia menjadi suri rumah sepenuh masa saja di rumah. Yalah, dengan keadaan Fazura yang tidak tahu berbahasa Inggeris, apa sangat yang mampu dilakukan oleh anak jati Muadzam ini.

"Boringnya lahai. Abang dah pergi kerja. Rumah dah siap kemas. Baju dah siap lipat. Apa lagi aku nak buat ni?" bisik Fazura sambil matanya melilau melihat keadaan sekeliling rumahnya yang sederahan luas itu. Dia pun ke dapur. Di bukannya kabinet dapur. Kosong. Tiada apa apa di dalamnya. Makanan sudah habis. Makanan basah mahupun kering sudah pun kehabisan.

"Malam nanti abang balik nak makan apa? Kesian kat laki aku." Fazura berfikir.

Dia pun terus bersiap siap lalu keluar ke pasar. Hajatnya ingin mencari barang masakan seperti sayur, ayam dan makanan yang lain untuk makan malam nanti. Minggu lepas dia pergi bersama Rosli memandangkan suaminya saja yang fasih berbahasa Inggeris dan mudah bagi mereka untuk mencari apa saja. Akan tetapi kali ini, Fazura pergi kesorangan. Memang tindakan yang tidak berfikir panjang sudah menjadi salah satu karakter Fazura sejak kecil lagi.

source:Google


Setealah 15 minit berjalan kaki, kini dia tiba di pasar yang bernama 'Bull Ring Market' yang terletak tidak jauh dari kediaman rumahnya juga. Tempat tempat di kawasan Birmingham seperti pasar, pejabat pos, balai polis dan sebagainya sangat dekat dan mudah untuk pergi. Kebanyakkan tempat hanya perlu berjalan kaki saja.

Fazura mencari gerai yang menjual sayur. Dia hendak bertanya tapi tidak tahu, dia pun berjalan jalan sekitar pasar sambil menjenguk jenguk gerai gerai yang ada.

bersambung...

No comments: